måndag 15 mars 2010

röntgenbesked, nya moln som skuggar solen

Idag var det dags för besked om röntgen.

Första "avstämning" hur denna behandlingsform som min make fått bitit på hans (eller som jag kanske ser det) "vår" cancer.... Han har fått tre omgångar, dock inte kunnat fullfölja med alla tre cytostatikor alla tre gångerna då kroppen inte haft de värden som krävs, men säg att han fått ca 75 % av 100 under dessa tre omgångar som man dragit ut lite på oxå..

Jag har gått omkring som en amöba hela dagen.
Miljoner tankar... Har inte alls kunnat veta vad man kan förvänta sig.. Hjälper denna behandling? Har det eskalerat i kroppen? Vad händer om han inte svarat alls? Hoppas hoppas hoppas att han svarat fantastiskt bra, intalat oss att vi ändock får vara tacksamma att han - efter omständigheter - ändå får må fint, att vi lever, att hans kropp fungerar, att livet ändå får rulla på... mm mm mm mm mm mm

För detta är ju ett besked som är avgörande.
Tidigare cytostatika behandlingar har alltid gett beskeden:
"totalt sett så växer det sakta.."

Efter lite ströprat kring att prover, värden ser jättebra ut säger läkaren - för första gången sedan denna läkaren haft ansvar för maken:
"Jag har glädjande besked och läkaren låter så oerhört glad (!!):
- Cancern har inte växt eller spridit sig, den har stått still och kanske till och med minskat (!!!!!!!), jag har inte tittat jätteingående på bilderna, men det har inte växt och det har inte spridit sig!
Har du börjat med ny behandlingsomgång idag?
Maken:
- Nej, ska börja imorgon..
Läkaren:
- Bra, nu är det bara att köra vidare, detta hjälper dig!

TACK tack tack tacck, helt helt fantastiskt att få något sådant här besked, ger utrymme att andas, det ger stärkand hopp!

Konstiga är att när det ges andningsutrymme i detta dyker direkt något annat nytt upp att grubbla på... Något annat som skuggar solen en dag då dess strålar ska skina så starkt o härligt...

Jag har haft mina misstankar, jag köpte graviditetstest, två stycken närmare bestämt och jo, helt obegripligt, helt otroligt, fullständigt absurt. Svaren ligger där och enligt alla instruktioner och anvisningar är båda svaren helt glasklara:

Jag är gravid........

7 kommentarer:

  1. Vad härligt att trots allt så blir det liv mitt i kaoset:-)

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag har kommit i kontakt med din blogg från "himlen är rosa". Jag tycker om hur du skriver. Ville bara säga Grattis! till de glada beskeden:) vad skönt att det ser bättre ut! och till Er graviditet :) roligt för er!Ha en bra dag och njut över det goda:)Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till det nya lilla livet!

    SvaraRadera
  4. Kan enkom instämma i vad de ovanstående skrivit. Vilka härliga och underbara nyheter. Jag förstår dock om det känns skrämmande och ovist med en graviditet. Framtiden är ovis för oss alla men vi blir kanske inte nästintill dagligen påminda om det. Att vara svårt sjuk, att leva med en svårt sjuk, och att ha små barn medför många rädslor men framför allt så ger det så enormt mycket STYRKA och GLÄDJE och detta överskuggar allt annat.

    Du finns i mina tankar och jag hoppas att snart höra ifrån dig igen. Skickar kanske iväg ett litet mail i dagarna.

    Många Kramar Gabriella

    SvaraRadera
  5. jag vill gratulera till bägge beskeden
    jag håller tummarna för er båda och hoppas att allting går bra

    massor med styrke kramar cattis

    SvaraRadera
  6. Stort grattis till båda beskeden ! Ni gör en tuff resa just nu men förlora inte hoppet ! Även om du inte får så många kommentarer så är vi många som följer dig och känner med dig. Styrkekramar till dig !

    SvaraRadera
  7. WOAW! Vilken grej! Nu får ni både ÄNNU mer att tänka på. En ny framtid. Gratulerar vare sig det var planerat eller ej! /M

    SvaraRadera