onsdag 10 mars 2010

Kontrastvätska

Då har det hänt igen.

Maken har från första gången han gjorde MR reagerat med kräkningar då han fått vissa typer av kontrastvätska.
Han har varje gång då detta hänt fått en annan väntska och det har då gått bra.
Varje gång det är dax för röntgen poängterar han sin allergi för kontastvätska och ber dem kolla upp vilken det är som han "tål" från tidigare dokumentation.

Ändå "testar" de "nya" kontastvätskor.
Varje gång har han reagerat med kräkningarna - alla som gjort en magnetrönten vet hur det ser ut i "tunneln" man ligger fastspänd i... Att kräkas när man ligger inspärrad och fastspänd (med all annan cancerångest just i den stunden....)är inget önskvärd situtation...
Det ska inte få hända och framförallt inte gång på gång på gång på gång!!

Förklaringen har varje gång varit:
- Men de har sagt att denna kontrastvätska inte ska ge dessa biverkningar eller reaktioner!
Därför gav vi dig denna, men du ska få den du tål nu då.....

Skrämmande!

2 kommentarer:

  1. Fy faan vad hemskt och konstigt det låter. Aj usch stackars. Blir rädd om svensk sjuk - cancervård inte fungerar bättre än så!
    /upprörd

    SvaraRadera
  2. JA,det är fruktansvärt hur vården egentligen fungerar idag.
    Själv blev jag jätte sjuk av kontrastvätskan!
    Det började redan när det sprutade in vätskan.
    Fick sådana smärtor i armen och bara skrek rakt ut.Ändå tog det ett tag innan sköterskan kunde stoppa insprutningen genom att skrika till en annan sköterska att stänga av tillflödet medan hon tryckte hårt på armen.Men det enda jag fick höra var att nu gör det väl inte så ont längre. Nä,men självklart hade jag fortfarande mycket ont i armen vilket jag påpekade. Detta brydde de sig inte om utan fortsatte själva undersökningen.
    Senare på kvällen började jag att må dåligt hemma. Det kändes som jag hade svalt syra i magen så ont gjorde det och illamående. Tänkte inte på att det ev kunde vara biverkningar på kontrastmedlet då de sa att det inte fanns några biverkningar utan i sällsynta fall kunde man få hudutslag eller klåda. Gick och la mig. När jag sedan vaknade mådde jag mycket dåligt! Otroligt ont i armen feber och illamående, stickningar och en brännande känsla i handflatorna. Jag var helt matt orkade inte gå upp.2 dagar senare mår jag fortfarande likadant och har feber.Jag ringa till röntgen och höra efter. Satt med kallsvettningar varvat med frysattacker.Var så matt!
    OCH vad får man höra: Det är nog biverkningar på kontrastmedlet. Och när jag frågar varför de inte har berättat att den ev kan finnas sådana där biverkningar får jag till svar: Det är så få som får dom,och om vi berättar det så skrämmer vi bara passienterna!!!!!
    De vill att jag kommer in så att de kan undersöka mig. Jag förklarar hur fasen ska jag kunna åka 2 mil och behöva sitta på en akutmottagning flera timmar när jag knappt orkar ta mig ur sängen.
    Nu 4 dagar senare mår jag bättre. MEN har fortfarande mycket ont i armen. Ska ta och gå till en vårdcentral idag istället!
    Hoppas verkligen att inga fler behöver uppleva detta eller något liknande.

    SvaraRadera